Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Jun 28, 2014 in Strategie | 0 comments

Zelf de markt verkennen: het 5-krachtenmodel

Zelf de markt verkennen: het 5-krachtenmodel

Veel ondernemers die net begonnen zijn doen dit vanuit een idee, een visie of gewoon door de zin om te gaan starten. Maar weet je ook goed waar je mee bezig bent, als het erom hoe je je opstelt ten opzichte van je klanten? Of welke concurrenten je hebt en hoe je je concurrenten te lijf gaat?

 

In de managementliteratuur is er een model, dat je kan helpen om op een simpele en overzichtelijke manier snel te weten wat je positie in de markt is. Dit is het 5-krachtenmodel van Michael Porter.

 

Het model onderzoekt de markt waarin je werkt met de volgende 5 punten: download

– Interne concurrentie

– Kracht van je afnemers

– Kracht van je leveranciers

– Dreiging van subsitutie

– Dreiging van nieuwe toetreders

 

Hieronder beschrijf ik kort elk punt:

 

– Interne concurrentie

Met “intern” wordt bedoeld: de concurrentie binnenin de markt. Misschien is dit wel het belangrijkste onderdeel van dit model. In elke markt waarin je opereert moet je je eigen plek verdienen. Weet welke niche van klanten je bedient en welke niet, weet op welke manier je concurrenten zich profileren en welke concurrent een grote dreiging is en welke niet. Dit kan zowel op geografisch gebied zijn, maar als je online bezig bent is het hele land of zelfs de hele wereld een mogelijke concurrent. Wanneer je een helder overzicht hebt van je (directe) concurrenten kun je bepalen hoe je op hen reageert en hoe je je positioneert. Iets om continu mee bezig te blijven!
 

– Kracht van je afnemers

Ben je een groot bedrijf met veel kleine afnemers? Of ben je een klein bedrijf met 1 grote afnemer? Dit maakt nogal veel verschil, aangezien je in de eerste situatie meer macht hebt dan in de tweede situatie. Dit bepaalt ook hoe je je op kunt stellen: als groot bedrijf is het gemakkelijker om je eigen regels op te stellen en te handhaven; wanneer je klant daar niet tevreden mee is zullen er waarschijnlijk voldoende andere klanten zijn die wel met je standpunt mee kunnen gaan.

Aan de andere kant, als je slechts 1 of een aantal grote afnemers hebt, zul je vooral in de dienende positie moeten handelen. Het verliezen van een grote klant kan grote consequenties hebben voor je inkomsten. Bovendien is de kans groot dat, omdat je klant groot is, hij meer maatwerk verwacht of financiele kortingen.

 

– Kracht van je leveranciers

Hoe belangrijk zijn je leveranciers voor je? Als je slechts een aantal producten verkoopt zal je bedrijf direct in gevaar komen wanneer je leverancier weigert om langer aan je te leveren. Of wanneer je betalingstermijn opeens op een veel kortere periode wordt gesteld. Het aanhouden van meerdere leveranciers heeft als voordeel dat je een betere onderhandelingspositie hebt. Wanneer je niet geheel tevreden bent kun je aangeven dat de concurrent beter is, of zelfs dreigen met het stoppen met afnemen. Bovendien zul je, wanneer er meerdere leveranciers zijn, betere productkeuzes kunnen maken. Je leveranciers innoveren namelijk ook, en kunnen je helpen om producten te selecteren waar je klanten tevreden mee zullen zijn.
 

– Dreiging van substitutie

Substitutie is het verschijnsel dat je 1 product voor een ander product in kan wisselen, waarbij geldt dat de producten verschillend zijn maar dat de behoefte die het product vervult hetzelfde is. Voorbeelden zijn koffie en thee, een boek en een e-book, de fiets en de auto (voor reizen op korte afstanden) en een TomTom vs. een mobiele telefoon als het om navigatie gaat. Op dit moment kan het zijn dat je producten erg goed lopen, maar je moet altijd bedacht blijven op het feit dat de snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen ervoor kunnen zorgen dat je over een paar jaar niets meer verkoopt. Of misschien is er op dit moment al een substituut voor je product. Dan moet je erop bedacht zijn dat je voldoende waarde en unieke voordelen van jouw product kan aanbieden dat het substituut minder aantrekkelijk is.
 

– Dreigen van nieuwe toetreders

Fijn, je kent je concurrenten en je weet wie waarin goed in is. Je hebt een positie in de markt veroverd en je verdient je brood. Maar wat als er morgen een concurrent is die hetzelfde doet? Kan dit? Of ben je zo uniek met je kennis, netwerk en unieke resources dat anderen je bedrijfsmodel niet over kunnen nemen? Is het gemakkelijk om toe te treden tot de markt, of is de markt al overvol en is het moeilijk als nieuweling een plek te veroveren? Ooit heb je zelf die beslissing gemaakt toen je begon met ondernemen, nu moet je erop bedacht zijn dat andere nieuwelingen hier ook over nadenken. Bepaal welke voorzorgsmaatregelen je neemt (bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je zo uniek mogelijk bent) of je kunt zelfs proberen toetreding van concurrentie tegen te houden (via wettelijke of economische belemmeringen).


Dit model biedt dus een gemakkelijke manier om na te denken over je positie in de markt, en waar je sterke en zwakke punten liggen. En het houdt je scherp om beducht te blijven voor veranderingen in (machts-)posities van andere spelers. Probeer het eens uit en vul het model in voor je eigen bedrijf!

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *