Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Dec 5, 2015 in Financien | 0 comments

Houd je geld in de gaten: maak een liquiditeitsbegroting!

Houd je geld in de gaten: maak een liquiditeitsbegroting!

Weet je wat de enige oorzaak is van faillissementen? Heel simpel: een tekort aan geld in je bedrijf. Dit tekort kan zijn ontstaan omdat:

  • Je bedrijf niet winstgevend genoeg is (op lange termijn verdien je simpelweg te weinig om je kosten te kunnen betalen)

  • Er teveel geinvesteerd is in iets dat niet snel genoeg zijn geld terugverdient

  • Je als eigenaar teveel geld opneemt uit je bedrijf

  • Je vergeten bent dat je je BTW af moet dragen elk kwartaal…

Oftewel: je moet inzicht hebben in hoeveel geld je bedrijf heeft en of en wanneer je je facturen kunt betalen. Als je hierin geen overzicht hebt loop je een grote kans onnodig in de problemen te komen. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt en je gunt het geen enkele ondernemer; zeker niet als je bedrijf in principe gewoon winstgevend is en zonder onnodige fouten en met goede beslissingen gewoon lekker door kan draaien.

Om goed inzicht te hebben in je financiele positie is het belangrijk dat je een goede administratie bijhoudt en dat je inzicht in financiën hebt. Maar zelfs al heb je weinig kaas gegeten van boekhouden en besteed je zoveel mogelijk uit aan je boekhouder, dan nog is het nodig om te weten hoeveel je uit kan geven en wanneer je geld kan verwachten dat binnenkomt. Om hiervoor elke keer met je boekhouder af te stemmen kost onnodig veel tijd en geld, en hierin overzicht krijgen hoeft niet moeilijk te zijn!

Wat je nodig hebt is een liquiditeitsbegroting. Dit is een begroting van je liquiditeit, oftewel je vermogen om je kosten, investeringen en aflossingen te kunnen betalen. Hierbij is het belangrijk eerst het volgende overzicht goed te begrijpen:

 

Geldsaldo begin + ontvangsten – uitgaven = geldsaldo eind.

 

Hierbij zijn ontvangsten de hoeveelheden geld die je binnenkrijgt, en de uitgaven zijn de geldhoeveelheden die je bedrijf verlaten (let op: dit is iets anders dan kosten en opbrengsten!)

Klinkt simpel toch? En dat is het ook. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je geldsaldo zoveel mogelijk boven de 0 uitkomt (of niet negatiever is dan je rood kan staan op je rekening). Hiermee vermijd je geldproblemen.

Voorbeelden van ontvangsten zijn:

  • Contante betalingen van klanten

  • Betalingen van klanten die op rekening kopen (en dus achteraf betalen)

  • Vooruitbetalingen van klanten die pas later hun product of dienst krijgen

  • Ontvangen rente

  • Teruggevorderde BTW

  • Geldstortingen van de eigenaren

  • Het afsluiten van een nieuwe lening

 

Voorbeelden van uitgaven zijn:

  • Contante betalingen bij inkopen

  • Betaling van facturen

  • Vooruitbetaling van aankopen

  • Betaalde rente

  • Het afdragen van BTW

  • Geldopnames van de eigenaren

  • Het aflossen van een lening

 

Een liquiditeitsbegroting geeft een overzicht over wat je de komende weken en maanden verwacht aan uitgaven en ontvangsten; daarmee kun je een voorspelling maken van het verloop van je banksaldo de komende maanden. Je zult zien wanneer je ruim in je financiele middelen zit, en wanneer het krap wordt. En juist daarop moet je actie ondernemen.

Je kunt in financieel krappe tijden bijvoorbeeld:

  • Betalingen uitstellen (hoewel je leverancier hier niet blij van wordt…)

  • Je debiteuren (klanten van wie je nog geld krijgt) sneller aanmanen zodat ze eerder zullen betalen

  • Minder uitgeven aan kosten en b.v. voorraadinkopen

  • Prive extra geld storten

  • Rood gaan staan (op je bankrekening, op een doorlopend krediet of je creditcard)

  • Een lening afsluiten.

 

Dit zijn niet altijd gemakkelijke beslissingen, zeker niet als je daarvoor (in “goede” tijden) al niet erg ruim zat. Maar je hebt in ieder geval wel het overzicht en je komt niet voor verrassingen te staan. Regeren is vooruitzien!

money-finance-bills-bank-notes 1000x759

Hoe maak je een liquiditeitsbegroting?

Heel simpel! De meest simpele ziet er als volgt uit. Hierbij zijn kolommen verticaal en rijen horizontaal.

  • Begin met een blad in Excel en maak 7 kolommen.

  • Zet in de 1e kolom de datum neer

  • Zet in de volgende 2 kolommen de uitgaven neer (1 kolom voor de omschrijving, de 2e voor het bedrag)

  • De middelste kolom laat je leeg als tussenruimte

  • Zet in de 2 volgende kolommen de ontvangsten neer (1 kolom voor de omschrijving, de 2e voor het bedrag).

  • In de meest rechter kolom zet je de volgende formule neer: Saldo vorige rij + ontvangsten deze rij – uitgaven deze rij. Daarmee heb je de ontvangen en uitgaven die in deze rij staan verwerkt in het vorige saldo. Dit nieuwe saldo is vervolgens het beginsaldo van dezelfde berekening op de volgende rekening.

 

Je begint het saldo met wat je nu aan geld in kas en op je bankrekening hebt staan. In dit voorbeeld begin ik met een saldo van 0:

 

3/12

   Betaling BTW

  -500

Contante betalingen

+800

   300

4/12

   Betaling facturen

  -1.000

  -700

5/12

Prive storting

+1.000

   300

6/12

   Rente

  -200

   10

 

De meest rechter kolom is het saldo aan het einde van dag (dit is natuurlijk een schatting). Maar je ziet wel dat, omdat je op 4/12 een betaling van facturen gepland hebt staan, je in de min zou komen. Dat kun je of accepteren, of je moet er iets aan doen. In dit voorbeeld heb je dat gedaan door zelf extra geld te storten waardoor je van de -700 weer op de 300 komt.

Een andere oplossing is dat je de betaling uitstelt tot een moment dat je weer voldoende saldo op je rekening hebt staan zodat je niet negatief uit komt. Maar aan de andere kant zitten hier ook grenzen aan: je facturen moeten nu eenmaal op tijd betaald worden. Maar je kunt die keuze dan wel maken, als je het overzicht hebt, en daarmee kun je voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Het is echt 1 van de meest simpele spreadsheets die ik ooit gemaakt heb, maar voor huis-tuin en keuken gebruik, en zeker in de beginfase van je bedrijf, kan dit al voldoende zijn. Het dwingt je tot nadenken over hoeveel geld er in je bedrijf binnenkomt en uitgaat en of je krap zult zitten in je geld of ruim. Als je niet zeker weet wanneer je betalingen of ontvangsten kunt verwachten kun je er natuurlijk voor kiezen om in te schatten wanneer dit is, en op die plek de bedragen in te vullen. Ook kun je besluiten om simpelweg geen datum te noemen maar het bedrag ongeveer op die plek in de tijd te zetten waar je het ongeveer verwacht te ontvangen of uit te geven. Je kunt er zelfs voor kiezen om niet per dag maar per week een schatting te maken van de inkomsten en uitgaven. Zelfs dan krijg je een redelijk goed beeld van je financiele situatie. Wanneer je dan ook handig gebruik maakt van kleurtjes en opmerkingen in je spreadsheet is het overzicht nog groter.

Op mijn website kun je een standaard liquiditeitsbegroting downloaden die gelijk is aan die uit het voorbeeld, zodat je deze niet zelf hoeft te maken. Ik hoop dat dit voor jou het overzicht zal geven dat je nodig hebt om goede geldbeslissingen te maken!

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *