Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Jul 1, 2013 in Groei | 0 comments

Groeiende bedrijven: een kans en een risico

Groeiende bedrijven: een kans en een risico

Een van de meest fascinerende onderwerpen rondom bedrijven vind ik het onderwerp groei.

De groei van je eigen bedrijf is iets waar je van tevoren naar uitkijkt. Groei betekent namelijk meer omzet en, als je het goed doet, dan ook meer winst.

Het is alleen niet zo heel simpel om van de eerste stappen van je ontstaan uit te groeien tot een multinational. Als je dat al wilt.

Snelle groei zorgt op korte termijn vaak voor grote uitdagingen.

In het begin is je bedrijf superleuk. Alles moet uitgezocht en opgezet worden, en als eigenaar ben je overal mee bezig. Van het printen van visitekaartjes naar het zoeken van een bedrijfsruimte, het aangaan van nieuwe klantcontacten, het maken van je logo en het bedenken van services of je productassortiment.

Klanten komen, er wordt geld verdiend en alles zit in een positieve flow. Totdat blijkt dat je succes iets te groot wordt. Je boekhouding houdt de ontwikkelingen niet meer bij, de kwaliteit gaat leiden onder de kwantiteit en jij als eigenaar komt door alle afleidingen niet meer toe aan de kern van de zaak.

Wat doe je dan? Neem je een collega aan? Of ga je automatiseren of uitbesteden?

In beide gevallen zal je bedrijf in belangrijke mate gaan veranderen als je groeit. In het begin betekent dit vooral: professionaliseren. Efficienter werken, dingen niet meer doen. Maar ook hier zit een grens aan. Op een gegeven moment moet je iemand aan gaan nemen.

High tree

Het aannemen van mensen is in het begin misschien wel de grootste uitdaging van je bedrijf.

Je bent namelijk niet alleen meer ondernemer; je bent ook manager en baas geworden. Dit betekent vaak dat procedures, kennis en handelingen op papier gezet moeten gaan worden. Om over te dragen maar vooral om kennis te decentraliseren. De organisatie is en kan namelijk niet meer afhankelijk zijn van slechts 1 persoon.

En als er meer mensen bijkomen wordt het alleen maar lastiger. Dingen als inrichting van werkruimte, nieuwe bedrijfsruimtes, opleidingen, ARBO wetgeving komen er allemaal bij. Maar vooral: hoe wordt je organisatie ingericht en hoe is de communicatie? Loopt alles via jou als eigenaar of hebben je medewerkers een grote mate van beslissingsbevoegdheid? Wat is de juiste organisatiestructuur?

Het groeimodel van Greiner is een model dat in zeer algemene bewoordingen uitlegt wat er elke keer verandert als een bedrijf groter wordt. Een continue cyclus van toe- en afnemende controle van het topmanagement en een veranderende organisatiestructuur kenmerken groeifasen. Ook het onderwerp veranderingsmanagement gaat hier dan een rol spelen. Hoe krijg je je mensen zover dat de organisatie op een juiste manier verandert en niet ten onder gaat?

Als ondernemer is het vaak moeilijk om vanuit de binnenkant van de organisatie de drempels, valkuilen en uitwegen te zien in groeifasen.

Precies die groeifasen zijn voor mij een belangrijke motivatie geweest om ondernemers te willen helpen hier doorheen te groeien. Groei kan een organisatie namelijk maken of breken. En het zou zonde zijn als een gezond bedrijf kapot gaat door onnodige acties of het nalaten van dingen.

Erinaceus biedt de objectieve blik en de ervaring die je kan helpen hier doorheen te komen. Ook voor jou als eigenaar biedt dit soms moeilijke keuzes. Moet ik nu wel of niet de dingen loslaten die ik zo leuk vindt? Ben ik wel een manager of moet ik besluiten mijn organisatie juist klein te houden? Het sparren met iemand anders kan je helpen om die stap vooruit te zetten.

Denk je dat ik jou kan helpen? Twijfel je nog over wat het probleem nu werkelijk is? Bel of mail me eens voor een vrijblijvend gesprek! Vervolgens kun je me inhuren in bijvoorbeeld een Quick Advice of op uurbasis. Laat het me weten!

sander@erinaceus.nl

06-52315092

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *