Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Mar 11, 2013 in Ondernemen, Starten | 0 comments

De hersenen van een ondernemer: 5 mentale doorbraken om te starten

De hersenen van een ondernemer: 5 mentale doorbraken om te starten

Een tijd geleden las ik een artikel dat beschreef waarom veel mensen nooit ondernemer zullen worden, ondanks het feit dat ze dat wel zouden willen.

Vaak spelen praktische aspecten een rol:

  • Je durft geen risico te nemen vanwege je partner en je kinderen
  • Je hebt niet voldoende geld om te starten
  • Je weet niet waar je moet beginnen met je bedrijf

Wat ik echter de meest schokkende reden vond was dit punt:

 

Je bent simpelweg vastgeroest in je huidige werk.

 

Ondernemers hebben letterlijk een ander brein dan mensen in loondienst.

Zelf ben ik een jaar geleden ondernemer geworden, en pas na een jaar kan ik terugkijken op hoe het ondernemerschap mij heeft veranderd.

 

Alles wat je doet in je leven heeft effect op de ontwikkeling van je hersenen.

De laatste jaren komen wetenschappers er steeds meer achter dat je hersenen veel flexibeler zijn dan we vroeger dachten. De ontwikkeling ervan stopt niet wanneer je volwassen bent, en daardoor heeft ook het werk dat je 8 uur per dag of meer doet invloed op je manier van denken en je persoonlijkheid.

Het meest treffende voorbeeld kun je zien bij een groot deel van de ambtenaren. Ze zijn door de jaren heen zo gewend om te denken in regels (hoe je het werk moet uitvoeren) in plaats van in doelen (of je werk oplevert wat je klant wil) dat de klantvriendelijkheid er vaak bij inschiet. Ze kunnen simpelweg niet meer in oplossingen denken.

Zo werkt het ook ongeveer als je een lange tijd in loondienst werkt. Misschien dat je het volgende steeds meer bemerkt bij je (nieuwe) collega’s:

  • Er begint zich een “9 tot 5” mentaliteit te ontwikkelen
  • Wat uitgesteld kan worden wordt uitgesteld
  • Er wordt steeds meer gedacht en gewerkt in regels in plaats van naar resultaten
  • Je collega’s raken hun creativiteit kwijt en worden minder flexibel
  • Gesprekken in de koffiehoek duren een kwartier in plaats van een paar minuten

 

Mensen vormen zich naar het werk wat ze doen.

Jammer genoeg zijn veel banen in loondienst zo ingericht dat mensen zich op deze manier gaan ontwikkelen. Hoe komt dit?

Ten eerste is het grootste probleem al dat de meeste mensen in een groot bedrijf werken. Een bedrijf met afdelingen die ver af staan van klanten. Daardoor is bijna elke afdeling per definitie naar binnen gericht, om zich te richten op de eigen processen en werkzaamheden. Het besef dat een klant tevreden gesteld moet worden omdat deze uiteindelijk het salaris betaalt ontbreekt daarom.

Ten tweede worden mensen in een vast stramien gestopt, waarbij prestatie en inzet niet direct aan elkaar gelinkt zijn. Het is dan erg gemakkelijk om in de dagelijkse sleur terecht te komen en stilletjes je motivatie kwijt te raken. Waarom zou je harder lopen als je salaris toch al vaststaat?

Ten derde raak je flexibiliteit en nieuwsgierigheid kwijt omdat je belevingswereld beperkt is. Je ziet dagelijks slechts een select groepje mensen en je werkzaamheden zijn erg afgebakend. Vooral bij kantoorbanen zie je dit.

 

Ondernemers hebben een totaal andere mindset.

Veel ondernemers, vaak de bekendste of de rijkste, zijn al ondernemer vanaf hun puberteit of hun twintiger jaren. Hun drive is zo groot dat ze niet in het normale stramien passen van school, studie en werk. Hun creativiteit komt hierin namelijk niet tot uitdrukking. Een bestaan als werknemer zou voor hen een gruwel zijn; ze kunnen niet anders.

Elke onderneming begint met een paar essentiële karaktereigenschappen:

 

  1. Risico durven lopen

Ga er maar aan staan. Een bedrijf beginnen met het risico alles kwijt te raken als het echt mis loopt.

Een ondernemer is niet bang voor risico, maar is er juist toe aangetrokken. Risico betekent namelijk ook een kans. Een kans om goed geld te verdienen, maar belangrijker: een kans het beste uit jezelf te halen en daadwerkelijk verschil te maken.

Een vriend vertelde dat hij een keer een winter zonder verwarming door moest brengen omdat hij anders zijn rekeningen niet kon betalen. Maar toch zou hij nooit het ondernemerschap mis willen lopen. Als het goed gaat loopt het goed, als het slecht gaat kan het echt slecht gaan. Maar ondernemers drijven ook op dit risico, aangezien het ‘t beste uit hen haalt.

 

  1. Nieuwsgierigheid koesteren

Wie niet nieuwsgierig is weet niet wat er in de wereld gebeurt. Je moet steeds verder kijken dan je collega’s en je concurrenten. En dan kom je er niet als je gedachtengang stopt op het moment dat je niet met je “werk” bezig bent.

Lees veel, sta open voor nieuwe kennis, ervaringen en ontwikkelingen. Ontmoet veel nieuwe mensen en ontwikkel je mensenkennis. Je moet als ondernemer altijd weten hoe de wereld waar je in opereert ervoor staat. En het belangrijkste: blijf de visie voor je bedrijf ontwikkelen.

 

  1. Creativiteit loslaten

Out-of-the-Box denken. Een visie ontwikkelen. Oplossingen zoeken. Dat zijn vereisten om iets nieuws te creëren. Dit in tegenstelling tot het werken met vaste processen en werkzaamheden.

Vaak is het eng om dingen te bespreken of toe te passen als ze zomaar uit je brein op komen borrelen. Maar wel essentieel om oplossingen te vinden of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Niet voor niets zijn grote ontdekkingen of uitvindingen vaak uit fantasierijke ideeën gespruit. De uitvinding van het wiel. De appel die op het hoofd van Newton viel. Technologie als tablets en mobiele telefoons die voor het eerst in science fiction te vinden waren.

 

  1. Lef hebben

Alles wat je doet heeft reflectie op jezelf als ondernemer. Al je fouten worden je toegerekend, en je successen worden (meestal) aan jou toegeschreven.

Jammer genoeg zien we in Nederland dat iedereen die iets nieuws probeert of zijn best doet wordt afgestraft. Het hoofd dat boven het maaiveld komt wordt afgehakt. Totdat je succes behaalt; dan heb je opeens genoeg vrienden.

Als ondernemer maak je onbetwist fouten. Maar zonder fouten geen vooruitgang. En om fouten te durven maken moet je op je bek durven gaan.

 

  1. Actie nemen

Just do it!

Risico durven lopen, nieuwsgierig zijn, creativiteit en lef zorgen ervoor dat je ondernemer bent en weet waar je naartoe wil. Maar het moet nog wel waarheid worden. Dat betekent veel en hard werken, ook op (voor anderen) ongebruikelijke tijden.

Ondernemer ben je namelijk overal en altijd; nieuwe gedachten blijven opborrelen, er moeten continu oplossingen worden gevonden voor de bestaande problemen. En je ontwikkeling moet altijd door blijven gaan.

 

Er is eigenlijk geen weg meer terug wanneer je eenmaal binnen bent.

Als je de eerste stap hebt genomen dan is het begin van de juiste mindset er al en wordt je vanzelf gedwongen om de rest ook te ontwikkelen. Maar de eerste stap moet je wel zelf maken!

 

Ik kan je helpen om de juiste mindset bij jezelf te ontwikkelen en deze stap te nemen.

In persoonlijke gesprekken en met behulp van een actieplan kunnen we kijken tegen welke drempels je nu aanloopt en hoe we deze bij je weg kunnen halen.

Met praktische oplossingen en enthousiasme hoop ik je dan eindelijk te overtuigen om zelf ook die risicovolle maar uitdagende stap te nemen. Uiteindelijk zul je het zelf moeten doen!

 

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *