Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Aug 4, 2013 in Organisatie, Waardecreatie | 0 comments

De bouwstenen van elke onderneming: het Business Model Canvas

De bouwstenen van elke onderneming: het Business Model Canvas

Elke onderneming bestaat uit de middelen, de organisatie en de mensen om diensten te leveren of producten te verkopen. Zo simpel kan het zijn.

Of toch niet? Kun jij uitleggen hoe je onderneming in elkaar zit? Hoe de structuur is opgebouwd, welke diensten of producten (of feitelijk: eindresultaat) verkocht worden en wat de toegevoegde waarde is van je bedrijf?

Elk gezond bedrijf bevindt zich in een markt waarin gestreden moet worden met een aantal of een heleboel concurrenten. Het is dan goed je te realiseren waarom een klant naar jou toe zou moeten komen of, wanneer je al klanten hebt, hij dat nu al doet.

Is dat gemak? De nabijheid van jouw winkel ten opzichte van andere winkels? Of voeg je iets bijzonders toe aan je producten, je diensten en je service?

En als je weet wat je aanbiedt, op welke manier doe je dat? Welke kanalen in marketing gebruik je en waar kunnen je producten worden gekocht? Via internet, in jouw eigen winkel of via verkooppunten?

Al deze details over de inrichting van je organisatie en wat je aan wie op welke manier verkoopt worden samengevat in het woord “Business model” of in het Nederlands: Verkoop/Bedrijfsmodel.

De laatste jaren is vooral het “Business Model Canvas” van de Zwitser Alexander Osterwalder in de bekendheid geraakt. Dit model is een eenvoudig overzicht van alles dat bij de oprichting en inrichting van een onderneming komt kijken en maakt het gemakkelijk om de effecten van veranderingen hierin zichtbaar te maken. Feitelijk zijn de onderdelen hiervan de “Lego blokjes” van elke organisatie.

De onderdelen zijn:

 

– Value Proposition

Dit is de basis van je organisatie. Wat maakt jou bijzonder voor een klant om zaken mee te doen en wat voeg jij aan waarde toe waarvoor klanten willen betalen? Welk probleem los je op? Welk gevoel wek je op (geluk, tevredenheid, ergens bij horen, veiligheid)?

– Customer Segments

Wat zijn de eigenschappen van je klantenkring? Bedien je 1 groep of meerdere? Zijn er verschillen in leeftijd, locatie en koopgedrag waarop je je richt of is het product in zichzelf het belangrijkst?

– Customer Relationships

Wat voor type relatie ga je aan met klanten? Is het een eenmalige aankoop of een terugkerende? Ga je een vertrouwensband aan of is het kort en zakelijk? Is je bedrijf hiervoor goed ingericht?

– Channels

Waar kopen je klanten? Via internet, in een winkel of een ander verkooppunt? Wat zijn de kosten en opbrengsten hiervan en wie bereik je hoe? Past dit bij de relatie en value proposition?

– Key Activities

Wat zijn belangrijke handelingen waarmee je waarde toe kunt voegen? Is het je verkoop, de service? Of is het jouw kennis? Hoe verkoop je wat aan wie?

– Key Resources

Wat heb je nodig om je activiteiten uit te voeren? Wat komt uit je eigen organisatie en wat koop je in?

– Key Partners

Met wie werk je samen en bij wie koop je in? Hoe goed zijn ze hierin en is de prijs niet te hoog?

– Cost Structure

Welke kosten moet je maken voor je bedrijfsmodel? En welke kosten zijn minder belangrijk? Welke resources en activiteiten kosten het meeste?

– Revenue Streams

Wat betalen je klanten en willen ze wellicht meer betalen?

Waar betalen ze nu voor en kun je op andere manieren geld verdienen? Welke inkomstenbron levert het meeste op?

 

Op deze manier kun je heel gestructureerd naar je bedrijf kijken en b.v. onderzoeken welke onderdelen van je bedrijf moeten veranderen of wat voor nieuws je toe kunt voegen aan je producten. Ook kun je hypothetische veranderingen in je bedrijf bespreken door de effecten te onderzoeken van wat je wil veranderen.

Naar mijn mening zijn 2 dingen onderbelicht in het model: Marketing en Organisatie. Zonder deze 2 als goede basis is de rest van het bedrijf ook gedoemd te mislukken.

 

Heb je hulp nodig met je bedrijfsmodel? Wil je op alle gebieden met mij kunnen sparren over je ideeen of uitdagingen? Neem contact met me op.

 

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *