Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on May 31, 2014 in Lifestyle, Ondernemen, Vaardigheden | 0 comments

De 7 geboden voor ondernemers: houd je eigen bedrijf leuk en succesvol!

De 7 geboden voor ondernemers: houd je eigen bedrijf leuk en succesvol!

Ondernemerschap zie ik niet alleen als een maatschappelijke plicht en functie, het is vooral een voorrecht. Maar om van dit voorrecht te blijven genieten is het belangrijk dat je voor jezelf een aantal duidelijke regels stelt. Ik geloof dat je ondernemersleven hiermee een stuk gemakkelijker en leuker zal zijn. Hieronder mijn 7 geboden!

The Ten Commandments

1. Onderneem niet alleen voor het geld

De beste ondernemers zijn die ondernemers voor wie het werk niet als werk voelt. Want met tegenzin kom je niet ver. Een grote misvatting is daarom dat het ondernemen alleen om geld draait. Geld is geen doel; het is een middel.
Ondernemerschap is een grote uitdaging, en brengt in zichzelf voldoening.

Voldoening omdat je geest continu geprikkeld wordt om meer uit zichzelf te halen, en omdat al je werk jou zelf ten goede komt, en niet iemand anders. Extra reden om een of meer tandjes bij te zetten als het moet.

 

2. Leg je persoonlijkheid in je bedrijf

Je onderneming is op zijn sterktst wanneer je visie en de waarden van je bedrijf overeenkomen met je eigen, persoonlijke waarden. Geen enkele ondernemer is sterker dan diegene die uit volle overtuiging het werk doet dat hij wil, met het doel voor ogen dat hij wil bereiken.

 

3. Weet waar je bedrijf het voor doet

In aanvullling op de eerste 2 punten: elk bedrijf heeft een maatschappelijke functie. Want je hebt klanten nodig die een bepaalde wens in vervulling willen zien gaan. Deze wens kan uniek en speciaal zijn (je ultieme vakantie beleven, of een geweldige coach hebben), maar ook minder sexy bedrijven zoals supermarkten vervullen een doel. Bijvoorbeeld: met gemak redelijk geprijsde en goede producten kunnen kopen met een uitstekende service.

Jammer genoeg vergeten zulke bedrijven dit vaak door de waan van de dag, maar als je je doel en de waarden waar je voor staat continu voor ogen houdt zullen je klanten gelukkiger zijn en doe je het ook financieel beter. Je verkoopt namelijk geen product of dienst; je verkoopt het vervullen van een behoefte.

 

4. Stel grenzen voor je klanten

Zonder klanten geen zaken, maar je klanten mogen niet alles van je vragen. Als je duidelijk weet wat je wil en waar je bedrijf voor staat, moet je dit ook aan je klanten duidelijk maken. Wat doe je wel en wat kan je klant niet van je verwachten? Wat is redelijk voor de prijs die de klant betaalt en waarvoor moet je bij de concurrent zijn?

Door zowel aan te geven wat je doet als wat je niet doet weten de klant, jijzelf als je medewerkers waar ze aan toe zijn. Pas op dat hun wensen niet jouw waarden en doelen in gevaar brengen! Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Overigens zal je klant ook dankbaar zijn als je helder en krachtig communiceert.

 

5. Laat anderen het werk doen waar je niet goed in bent

Als ondernemer is het belangrijk dat je je sterke en zwakke kanten kent. Niets is namelijk vervelender dan werk te doen dat je niet leuk vindt en waar je niet goed in bent. Je moet je energie positief blijven gebruiken, dus als je je het kunt veroorloven: besteed dingen uit.

Indien je dit niet kunt: bepaal wat het minimum is dat je moet doen en leg de rest van je tijd en aandacht op je sterke punten. Dan komt ook makkelijker het geld binnen waarmee je iemand anders in kunt huren.

 

6. Durf knopen door te hakken

Niets doen is soms erger dan het verkeerde doen. Want je weet pas wat goed werkt door te handelen en niet af te wachten. Soms gaan dingen beter dan verwacht, en soms slechter, maar je weet pas wat het resultaat is als je ergens een beslissing neemt. Dus bepaal wat je gaat doen, maar durf ook dingen stop te zetten. Behoud je focus en ga vooruit!

 

7. Gedraag je niet als een baas, maar wees de baas als het nodig is

Hiermee bedoel ik dat wanneer je mensen aanstuurt je je mensen vrij moet laten, maar wel binnen duidelijke kaders. De hierarchische maatschappij van vroeger waarin de baas aan micromanagen doet om zijn positie te benadrukken werkt averechts in een wereld die steeds meer gelijkheid kent, in functie en in kennis.

Bovendien willen je medewerkers steeds meer onderdeel worden van de groep die je bedrijf vormt en waar je bedrijf voor staat, en doen ze het steeds minder vaak alleen om het geld. Dus waardeer je mensen, gun ze de ruimte, maar durf wel op te treden als er besluiten genomen moeten worden.

 

 

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *