Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Aug 29, 2016 in Lifestyle, Vaardigheden | 1 comment

9 tips voor meer energie bij het ondernemen

9 tips voor meer energie bij het ondernemen

Het grote verschil tussen een loonslaaf en een ondernemer is dat een ondernemer door gaat waar een loonslaaf stopt. En dat kan zijn letterlijk om 17:00 of vrijdagmiddag; ondernemers gaan vaak nog door in de avond of nacht en in het weekend. De grens tussen je prive-leven en je werkende leven is namelijk bijna afwezig, omdat ondernemen je leven is.

Het grote voordeel daarvan vind ik dat je nooit meer naar weekenden toeleeft of het maandagmorgen gevoel hebt; de dagen lopen meer en beter in elkaar over. Maar de andere kant van de medaille is dan dat het moeilijker is om tijd voor jezelf in te ruimen. Als je ongemerkt teveel werkt en te weinig rust neemt, kan het voorkomen dat je pas achteraf merkt dat je geen energie meer hebt en richting een burnout gaat. Nu geloof ik niet dat je na een aantal weken hard werken al een burnout hebt (zeker niet als je je werk leuk vindt), maar je zult wel merken dat je op dat moment echt even rust nodig hebt om weer op je best te zijn.

Ik wil met je delen wat voor mijn gevoel goede tactieken zijn om ondanks hard werken toch je energiepeil te behouden en je rust te pakken of zelfs tijd te winnen:

1. Geniet van kleine rustmomenten tussen het werken door.

Misschien heb je gemerkt dat een klein rustmoment soms al een groot verschil kan geven. Daarom raad ik altijd aan om, wanneer je pauze neemt, ook echt even pauze te nemen en niet alleen achter je scherm te blijven zitten. Ga een stukje wandelen, het liefst in een gebied of door straten die je nog niet kent. Nieuwe dingen doen zorgt ervoor dat je hersenen weer geactiveerd en verjongd worden, en je je gedachten af kunt zetten van het alledaagse.

Wat voor mijzelf ook altijd hielp is om in de middag, als ik een dag gewerkt had en ‘s avonds nog een paar afspraken had, in de trein een hazenslaapje te doen. Gewoon je ogen dicht en een beetje wegdommelen, terwijl je op de achtergrond het geroezemoes van de coupe hoort of het razen van de trein als het raam open staat. Voor mij werkt dit erg goed, maar ik ben dan ook gezegend met de gave om snel in slaap te kunnen vallen en ook zonder moeite weer snel wakker te zijn. Ik weet dat niet iedereen dit heeft.

Probeer desondanks toch je rust te pakken hier en werk niet continu door. Niet iedereen zal overigens met de trein gaan en in de auto slapen is niet handig, maar je kunt vast wel een paar momenten bedenken waarop je even uit de hectiek van die dag kunt stappen.

 

2. Probeer haast uit je leven te bannen

Niets is zo stressvol als haast. Omdat je niet 5 minuten eerder weg gaat moet je rennen voor je bus of trein, en heb je de hele weg lang stress dat je te laat komt. Waarom doen mensen dit zichzelf aan? Alsof je die laatste 5 minuten voor je vertrek nog productief gaat gebruiken… En heb jij weleens mensen gezien op het station die moesten rennen voor hun trein? Ik word zelf liever niet zo gezien…

Een aantal jaren geleden heb ik besloten om me nooit meer te haasten. Ik sta liever 10 minuten te vroeg bij een bushalte dan 1 minuut te laat. Ik heb dan een rust in mijn hoofd waardoor ik op mijn gemak naar de bus kan wandelen, me niet hoef te stressen en zelfs nog een beetje van het weer kan genieten als het mooi is of foto’s kan maken van een mooie omgeving. Een beetje mindfullness tijdens de dagelijkse activiteiten door dus.

Hetzelfde doe ik met de trein: ik zorg ervoor dat als mijn trein vertraging heeft of niet rijdt, ik altijd nog een andere trein kan nemen en op tijd aankom. Als ik dan alsnog te laat ben voel ik me daar niet schuldig over, want dan ligt mijn vertraging echt aan een factor buiten mij; ik heb mijn best gedaan om op tijd aan te komen. Ook dat scheelt een hoop rust in je hoofd.

Ook met de auto denk ik bewust na over de tijd die ik nodig heb. Ik ga liever een kwartier eerder weg dan Google Maps aangeeft, want dan weet ik dat ik onverwachte vertragingen of het zoeken naar een parkeerplek gemakkelijk op kan vangen. Ook dan kan ik genieten van mijn reis, in plaats van elke minuut te stressen dat ik te laat kom. Was er niet ooit een uitspraak die zei: “De reis is belangrijker dan de bestemming”? Probeer reizen niet als een noodzakelijk kwaad te zien, maar probeer ook van deze tijd een beetje te genieten. Neem een andere, meer pittoreske route, vermijd snelwegen waar files zijn en neem een langere maar rustiger weg. Zet een lekker muziekje op. Probeer tussen het werken door een beetje ontspanning in te bouwen.

 

3. Sta rustig op en begin je dag goed

Een uitvloeisel van het vorige principe: haast je ook ‘s ochtends niet. Ik sta zelf altijd minimaal een uur voordat ik moet vertrekken op. Ik kan dan rustig eten, douchen en wakker worden, zonder dat de druk van de klok op me staat. Als ik nog dingen te doen heb die haast hebben, kan ik dat ook in de ochtend inplannen, ik heb dan een goed begin van de dag gemaakt. Dat is ook de reden dat veel time managementgoeroes aanraden om ‘s ochtends de moeilijkste dingen uit te voeren zodat je daarna rust in je hoofd hebt en al iets hebt bereikt, wat je een voldaan gevoel geeft. Het wordt ook weleens gezegd dat hoe je je ochtend begint, de gehele dag doorwerkt. Het spreekwoord “Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt” komt natuurlijk ergens vandaan.

4. Combineer activiteiten slim

Als je overdag toch een wandeling gaat maken (zie punt 1), waarom doe je dan niet meteen die paar boodschappen die je anders ‘s avonds zou moeten doen? Dan weet je dat je ‘s avonds echt kunt ontspannen. Veel onrust in je hoofd komt doordat je weet dat je vandaag of verder in de toekomst nog iets moet doen waar je geen zin in hebt.

Maar wat dacht je van deze andere combinaties:

  • Telefoontjes plegen terwijl je een stuk wandelt; je hebt een groot deel van je beweging gehad en bovendien gebruik je je brein ook nog beter terwijl je beweegt

  • Als je een langere treinreis maakt meteen de mailtjes beantwoorden die je anders thuis had moeten doen (tenzij je een tukkie doet…)

  • Onder reistijd een audioboek of cursus luisteren. Je kunt YouTube filmpjes omzetten naar video en audio via verschillende programma’s; zet ze op je telefoon en je kunt onderweg naar lezingen, speeches, cursussen en dergelijke luisteren. Of neem een abonnement op een service voor audioboeken, zoals Audible, Storytel of Scribd.

  • Dezelfde tip geldt voor de sportschool. Ik luister dan graag naar podcasts over ondernemen; ik ben dan meteen in de juiste stemming om hard door te sporten vanwege de energie die deze ondernemers in hun podcasts uitstralen. Bovendien krijg ik door de combinatie van sporten en nadenken over ondernemerschap vaak meer creatieve ideeën.

 

5. Draai je eetpatroon om en bespaar ‘s avonds tijd

Sinds ik in mei ben begonnen met Studiemeesters Utrecht en ik (tijdelijk) weer in mijn eigen huis woon, zo’n 100 km verder, ben ik lang aan het reizen met het OV. Ik sta om 5 uur op, ben om 8 uur op locatie, werk tot 6 uur en ben dan pas weer om 8 uur ‘s avonds thuis. Dan blijft er weinig ruimte over voor eten en andere ontspanning. Vooral het late koken brak me op. Wat heb ik toen besloten? Heel simpel: ik ga ‘s middags warm eten en ‘s avonds eet ik brood of een salade. Hiermee bespaar ik mezelf de tijd van het koken (wat al snel een half uur duurt) en bovendien ligt het eten minder zwaar op je maag als je gaat slapen. Het nadeel hiervan is wel dat je aangewezen bent op kant- en klare maaltijden, waar niet iedereen fan van is. Zelf heb ik er geen moeite mee, maar je eten moet wel gevarieerd en gezond blijven. Gelukkig hoef ik dit niet elke dag te doen aangezien er voldoende dagen zijn dat ik wel op tijd thuis ben en kan koken. Maar het scheelt me op de andere dagen wel tijd. Belangrijkste les hieruit: sta dus open voor hoe je dingen in je schema zo kunt verplaatsen dat je de dingen kunt doen die je wilt doen, in minder tijd en minder moeite.

 

6. Neem regelmatig een halve of een aantal uurtjes vrij en doe nieuwe dingen

Vaak is het niet werken dat vermoeiend maakt, maar het feit dat je werkdagen zo lang duren. Het schijnt dat je sowieso maar 4 of 5 uren per dag geconcentreerd kan werken, en als ondernemer kun je vaak je eigen dag indelen dus waarom zou je na die 5 uren niet stoppen? Laatst ben ik om 16u vanuit Amsterdam nog “even” naar het strand in Zandvoort geweest. Ik was er binnen een uur, maar ik was wel in een totaal andere wereld. Mijn gedachten waren helemaal af van mijn werk, ik heb lekker op het strand gelegen en genoot van de levendigheid om me heen. En weet je wat het grappige was? Ik ben uiteindelijk maar 3 uurtjes geweest, maar ik voelde me een totaal ander mens op de terugweg. Ik had weer inspiratie, was tot rust gekomen en genoot van elk moment dat ik daar was. Het voelde alsof ik er een hele dag was geweest. Ze zeggen vaak dat als je veel nieuwe dingen doet, het voelt alsof je leven 40% langer duurt. De inspiratie bleef een week lang hangen en ik maakte nieuwe plannen om nieuwe dingen te doen. Mijn energie was terug en ik kon er weer even tegenaan.

 

7. Doe je activiteiten in bulk en op de juiste momenten

Ben jij ook zo iemand die elke dag na het werk een aantal boodschappen doet? Zo ja waarom? Hoeveel tijd ben je kwijt om elke dag naar de winkel te gaan, te shoppen, naar huis te gaan en daarna nog te koken? Waarom zou je niet al je boodschappen in 1 keer doen? Zelf ga ik het liefst 1x in de 3 of 4 weken boodschappen doen, op verse dingen na. Waarom zou ik elke zaterdag in de drukte gaan winkelen als ik 1x in de maand op een rustige maandagavond ook mijn kar vol kan laden en de rest van de maand een volle koelkast heb? Als ondernemer heb je het voordeel dat je je tijd in kunt delen. Maak daar gebruik van! Ga niet als een schaap achter de andere mensen aan, maar trek je eigen plan. In zijn boek “The 4 Hour Work Week” benoemt Tim Ferris het concept van “geoarbitrage”: maak gebruik van het feit dat veel landen goedkoper zijn; verdien in euro’s en geef uit in de valuta van landen als Thailand, de Fillipijnen of zelfs Oost-Europa. Hetzelfde geldt voor “timearbitrage”: maak gebruik van momenten die rustig zijn om je tijd als ondernemer beter te benutten. Ga op vakantie in rustige perioden, winkel op rustige tijden, reis als er geen file of spits is en werk ‘s avonds of ‘s nachts als je gezin of je vrienden even geen aandacht nodig hebben.

 

8. Ga op vakantie

Captain Obvious is gearriveerd. Natuurlijk moet je regelmatig op vakantie als ondernemer. De rustmomenten die ik bij punt 1 heb genoemd maak je dan dagen of weken lang, en je brein wordt verfrist en je doet rust en inspiratie op. Ik heb dit punt toch in mijn lijst opgenomen omdat ik zelf weet hoe lastig het is dit voor jezelf als ondernemer in te plannen. Vorig jaar was het zelfs zo erg dat ik niet op vakantie “hoefde” omdat ik liever in het werkritme bleef dan eruit te stappen. Ik was bang uit mijn ritme gehaald te worden, wat vervelender is dan gewoon door blijven gaan. Mijn vriendin daarentegen zag vaak op tegen het feit dat je de week voor je vakantie veel dingen moet regelen, en de week na je vakantie 2x zo hard moest werken om alles weer in te halen. Maar desondanks was het goed dat ik mee werd getrokken in de vakantie; de inspiratie en energie die je haalt uit een (verre) reis kun je thuis niet imiteren. Plan je vakanties, zorg ervoor dat je er niet tegenop ziet en kom er verfrist weer uit.

 

9. Stop op tijd met werken

Zorg ervoor dat je een uur voordat je gaat slapen klaar bent met werken. Vermijd computer- of telefoonschermen (of gebruik een programma als F.lux) en ga wat lezen en ontspannen. Op die manier slaap je veel beter. Je kunt beter wat eerder naar bed gaan en vroeger opstaan om iets af te maken dan langer door te gaan. Hiermee houd je het een stuk langer vol.

 

Heb jij nog tips die je wilt delen? Mail ze naar me op sander@erinaceus.nl of geef een commentaar op het artikel!

1 Comment

  1. Punt 4 spreekt me erg aan: telefoneren tijdens het wandelen. En ook sporten met podcasts in je oren. Dank voor je tips!

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *