Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on Feb 16, 2013 in Groei, Leiderschap, Ondernemen, Vaardigheden | 0 comments

3 gebieden waarin je als ondernemer leiderschap moet tonen

3 gebieden waarin je als ondernemer leiderschap moet tonen

Op Wikipedia wordt als definitie voor een ondernemer gegeven:

“Een ondernemer (ook: zakenman, zakenvrouw of entrepreneur) is een persoon die iets onderneemt, en daarmee een of andere maatschappelijke bijdrage levert.”

Laat ik dat versimpelen:

 

Als ondernemer ben je primair bezig met 1 ding: leiding geven.

Hoe? Heel simpel. Je geeft leiding op 3 manieren:

1. Leiding geven aan je toegevoegde waarde

2. Leiding geven aan jezelf

3. Leiding geven aan mensen

 

Leiding geven aan je toegevoegde waarde

Het eerste punt is misschien wel het belangrijkste. Om het hard te zeggen:

Zonder toegevoegde waarde heb je als ondernemer geen bestaansrecht.

Waarom zou iemand naar jou overstappen wanneer je geen toegevoegde waarde biedt? Waarom zou iemand tijd, geld en risico in je stoppen?

Dit is precies de reden waarom ondernemerschap waarde biedt aan de maatschappij. Elke nieuwkomer die na een aantal jaren zijn zaak draaiende heeft deed dit door mensen over te nemen van andere aanbieders. En dit kan alleen als je echt beter bent!

Nu is het natuurlijk zo dat je ook in de alledaagse dingen toegevoegde waarde kunt bieden. Er komen nog steeds nieuwe supermarkten, schoenmakers en winkels bij. Terwijl dit markten zijn die al jaren zo niet eeuwen bestaan.

Waarom hebben deze nieuwe aanbieders bestaansrecht?

Ze doen de dingen beter dan de concurrent!

Of eigenlijk, minimaal iets beter. Ze zorgen ervoor dat de klanten het de moeite waard vinden eens bij hen te kijken, en, omdat ze tevreden zijn, komen ze terug. Vaak wordt vergeten dat juist deze sectoren nog steeds beter kunnen. Hoe vaak wordt je bijvoorbeeld nu echt goed en vriendelijk behandeld in een cafe of supermarkt?

Momenteel ben ik werkzaam in een klein bedrijf dat binnen korte tijd zeer snel gegroeid is. Terwijl de sector waarin ze zich begeeft al eeuwen oud is. De reden? De klanten komen naar dit bedrijf toe omdat ze zien dat deze het beter doet dan anderen. Het bedrijf gaat met de tijd mee, biedt nieuwe oplossingen en spreekt haar klanten beter aan. Klanten zijn simpelweg tevredener!

Als ondernemer is je primaire doel om je toegevoegde waarde aan te bieden, in stand te houden en waar mogelijk groter te maken. Hiervoor moet je een visie ontwikkelen, weten wat er in de markt gebeurt, met klanten en andere belanghebbenden in nauw contact staan en continu zoeken naar mogelijkheden. Om je bedrijf te starten, te laten overleven en te laten groeien.

 

Leiding geven aan jezelf  

Om een bedrijf te runnen moet je continue schaven aan jezelf. Als ondernemer moet je mee groeien met je bedrijf, om ervoor te zorgen dat je niet overweldigd wordt door succes of tegenslag.

Maar de eerste stap heb je al gezet! Je hebt het aan gedurfd om risico te lopen en de duisternis in te stappen.

Nu is het de uitdaging om alles in goede banen te laten lopen. Een paar karaktereigenschappen zijn van groot belang:

– Discipline
– Optimisme
– Flexibiliteit
– Nieuwsgierigheid en open staan voor nieuwe ideeen

Zonder discipline komt er niets van de grond en wordt je afgeleid door dagelijkse belemmeringen. Ondernemen is ook werken als er (nog) niets tegenover staat.

Zonder optimisme zal je bedrijf bij de minste tegenslag ontaarden in negatief denken, en zul je nooit oplossingen vinden. En anderen ook niet. Waarom zou iemand anders in je bedrijf geloven als jij dat niet doet?

Zonder flexibiliteit kun je als ondernemer, en daarmee je bedrijf, niet mee komen met de laatste ontwikkelingen, en mis je kansen in de markt. Zonder persoonlijke flexibiliteit raak je je kracht als unieke ondernemer kwijt.

Zonder nieuwsgierigheid en een open geest zal je bedrijf geen visie kunnen ontwikkelen, veranderen of verbeteren. Een ondernemer bestaat doordat hij de wereld een stukje beter maakt.

Al deze dingen tezamen vereisen ontwikkeling van karakter. Maar omgekeerd zal het zijn van ondernemer op zijn beurt deze karaktereigenschappen weer vorm geven en versterken. Ze zijn simpelweg essentieel om te overleven.

Hoe goed ben je in deze 4 karaktereigenschappen?

Hoe zorg je ervoor dat je deze eigenschappen in stand houdt, ontwikkelt en verbetert?

 

Leiding geven aan mensen

De 3e vorm van leiderschap volgt vaak pas na de eerste 2; wanneer je dan de stap hebt gezet om als ondernemer te beginnen, je bedrijf een aantal jaren succesvol is en groeit en je het allemaal niet meer in je eentje kunt doen, heb je andere mensen nodig.

Als vanzelfsprekend. Follow the Leader

Uit ervaring heb ik geleerd dat niet iedereen even geschikt is om anderen leiding te geven. Niet alleen omdat iemand een “slechte baas” is die mensen slecht behandelt, of omdat iemand geen inlevingsvermogen heeft. Maar ook omdat het omgaan met mensen een “zacht” iets is. Je kunt dat niet oplossen met regels en bevelen alleen.

– Mensen denken niet altijd zoals jij
– Mensen hebben soms moeite met andere dingen of hebben langer de tijd nodig iets te leren dan jijzelf
– Mensen moeten gemotiveerd blijven om zich optimaal in te zetten.

Deze dingen staan soms juist haaks op het ondernemerschap. Opeens moet je van je naar buiten richten, wat ondernemers per definitie doen, je naar binnen richten. Je moet overstappen van klaar staan voor de klant naar klaar staan voor je mensen. En die belangen liggen soms uit elkaar.

Denk hier eens aan:

– Kunnen je medewerkers (mentaal) in jouw schoenen staan?
– Zijn medewerkers net zo “eager” om te verkopen en de zaak draaiende te houden?
– Kunnen je medewerkers overweg met je processen en met de klanten?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe groepsdynamiek die ontstaat, elke keer wanneer iemand bij de groep komt of eruit vertrekt…

Om als ondernemer je bedrijf door groei heen te loodsen dien je ook hier mee om te leren gaan. Ook als je iemand aantrekt die je mensen voor je moet gaan leiden. Hij moet immers ook zelf geleid worden 😉

 

Erinaceus

Erinaceus Management kan u helpen in al deze 3 facetten. Een voorbeeld van wat ik voor u kan doen:

– Het onderzoeken van de markt en het meedenken en adviseren over strategie
– Een klankbord bieden aan u en andere belangrijke mensen in uw organisatie
– Het aansturen en coachen van mensen
– Het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuw onderdeel van uw organisatie
– Adviseren over de opbouw van uw groep en onderlinge taakverdeling

Waarom Erinaceus?

Een paar redenen:

– Ik ben jong, heb een open geest en moedig vooruitgang en verbetering aan
– Ik heb ervaring in verschillende organisaties, met verschillende taken en verschillende mensen
– Ik ben gedreven om onderdeel te worden van het succes van uw bedrijf
– Ik houd van contact met mensen en vind persoonlijkheid en informeel samenzijn belangrijk

Mijn ervaring bij andere bedrijven biedt hier voor u toegevoegde waarde.

 

Geinteresseerd?

Neemt u eens contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
Ik hoor graag van u waar u mee worstelt en hoe ik u hierin kan ondersteunen.

U kunt mij e-mailen op sander@erinaceus.nl

Mijn telefoonnummer is 06-52315092.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *